Microsoft zrezygnował z fajerwerków i podczas kameralnej imprezy (będącej już kolejnym wyrazem skruchy za E3) pozował na dobrego wujka gamingu. Sony rozpoczęło z wysokiego C, ale z marketingowego balonu szybko uszło powietrze. EA tymczasem promowało silniki graficzne Frostbite 3 oraz Ignite. Wszystkie firmy obłaskawiają rynek indie zachwalają exclusivy i przygotowują się do walki o nasze portfele. Zobaczcie i przeczytajcie, co działo się podczas dnia konferencyjnego na odbywających się właśnie w Kolonii targach Gamescom.
SONY Najważniejsze informacje:
– Premiera konsoli PlayStation 4: 15 listopada w USA, 29 listopada w Europie. – Obniżka
cen konsol PS Vita i PlayStation 3 (w wersji 12GB) – obydwie po 199 euro (stanieją również karty pamięci do Vity). Ponadto, przy zakupie gier "Call of Duty: Ghosts", "Watch Dogs" i "Assassin's Creed IV: Black Flag" na PS3, wersje na PS4 kupicie ze zniżką.
–
14-dniowa usługa PlayStation Plus za darmo dla wszystkich nabywców PS4. –
Zobaczyliśmy w akcji Dynamic User Interface, czyli mówiąc prościej – menusy konsoli PS4 oraz ich multimedialne funkcje. Płynne przechodzenie od gry, przez streamowane wideo, do aplikacji społecznościowych? Teraz to żaden problem.
– Usługi Playroom (proste gry, wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną, kamerę oraz inne aplikacje i możliwości konsoli), Music Unlimited (prawdopodobnie nie od razu na rynku europejskim) oraz Twitch. –
O filmie na podstawie serii "Gran Turismo" już wiedzieliśmy. Oficjalnie potwierdzona została też filmowa adaptacja "Watch Dogs", przygotowywana wspólnie przez Sony Pictures i Ubisoft. Najważniejsze gry:
– "Gran Turismo 6" (PS3). Premierę PS3 zapowiedziano na 6 grudnia 2013. Nowością w serii jest Vision Gran Turismo – zestaw aut koncepcyjnych, zaprojektowanych we współpracy z producentami samochodów; niektóre z nich będą miały szanse powstać w rzeczywistości.
– "Assassin's Creed IV: Black Flag" (PS3/PS4/PSVita) wraz z funkcją Remote Play oraz ekskluzywną zawartością tylko na konsolę Sony.
–
"Minecraft" (PS4, PS3, PSVita) – Konwersja na next-gen oraz PS3 i Vitę to mimo wszystko jedna z większych niespodzianek tegorocznych konferencji.
–
"inFamous: Second Son" (PS4).
Powoli dogorywająca Vita wciąż nie może doczekać się solidnego supportu od Sony. Konwersja "Borderlands 2", przenośny "Batman: Arkham Origins" oraz "Football Manager 2014" to jednak trochę za mało. Ciekawe plastycznie "Murasaki Baby" (platformówka z elementami gry logicznej, robiąca niezły użytek ze wszystkich "ficzerów" Vity) oraz konwertowany "Fez" i świeże "Big Fest" (strategia o festiwalu muzycznym w stylu serii "Theme") nie wykorzystają zapewne całej mocy konsolki. Z całego rzutu tytułów indie, najlepiej zapowiada się oczywiście "Hotline Miami 2", fantastyczne wrażenie robi również przygodówka "Rime" (estetycznie to miks "Zeldy: Wind Wakera" i "Ico"), sporo można obiecywać sobie po nowym tytule twórców "Dear Esther" - "Everyone's Gone to The Rapture". Fani na pewno będą ostrzyć sobie zęby na next-genowy remake klasyka "Shadow of The Beast".
MICROSOFT
Najważniejsze informacje:
– Gigant z Redmond będzie wspierał rynek gier niezależnych. Mekką dla twórców "indyków" ma być program ID@Xbox. Zarejestrowany uczestnik tegoż programu dostanie dev-kita Xboksa One, będzie miał również dostęp do wszystkich narzędzi developerskich. Opłaty za wstąpienie do programu, zatwierdzenie gry oraz wszelkich aktualizacji nie będą pobierane.
– Nagrodą pocieszenia za przesuniętą premierę Xboxa One będzie "FIFA 14". Tytuł EA będzie dołączany do każdego przedpremierowego zamówienia konsoli. I będzie oczywiście darmowy.
Najważniejsze gry:
–
"Fable Legends". Filmowy zwiastun nie mówi w zasadzie nic o rozgrywce, ale po nieudanym eksperymencie z kinectowym
"The Journey" w tej serii może być już tylko lepiej.
– "Tom Clancy's The Division". Najlepszy tytuł targów przeczy zasadzie, że lepsze jest wrogiem dobrego. Zwiastun odkrywający możliwości kooperacji na bazie technologii SmartGlass to potwierdza. Trzymajcie szczęki.
ELECTRONIC ARTS Najważniejsze gry: –
"FIFA 14". 27 września odbędzie się premiera na PC, PS3 i X360. Next-genowa wersja (hulająca na silniku Ignite) będzie gotowa wraz z premierą nowych konsol. Niestety, nie będzie można przenieść swoich postępów na nowy sprzęt, konieczna będzie nowa kopia gry. Co ciekawe, wersje na current-geny będą posiadać bogatsze licencje, więcej klubów, stadionów, etc...
–
"Battlefield 4". Załogi DICE przedstawiać nie trzeba. Zobaczcie sami, co jeszcze Szwedzi przygotowali dla nas w trybie gry wieloosobowej.
–
"Titanfall". Gra zapowiada się na kawał solidnej, porządnie oskryptowanej przygody. Media narzekają już, że za bardzo przypomina do
"Call of Duty" z mechami, ale nam się podoba.
–
"UFC 2014". Silnik Ignite hula aż miło. Mimika, animacja, tekstury - wszystko jest na najwyższym poziomie. Zapowiada się epicka jatka w oktagonie.
W bogatym portfolio Elektroników nie zabrakło miejsca dla "Sims 4" (PC), nowego "Need for Speed" łączącego, co zapewne stanie się teraz modą, tryb single i multi, a także mobilnej wersji "FIFY". Znów nie pokazano gameplayu z "Dragon Age: Inkwizycji", więc musieliśmy się zadowolić pre-renderowanymi filmami. Pozytywnym zaskoczeniem jest za to nowy "Command & Conquer", w którym kampanię będziemy mogli przechodzić razem z kolegą w kooperacji.